تحلیل موزیک ویدیو Lotto از گروه اکسو

تحلیل موزیک ویدیو لاتو Lotto از اکسو 

مطالب ذیل کاملا حاصل برداشت های شخصی بوده لذا خواهشمند است در صورت کپی حتما منبع و نام نویسنده ذکر گردد

گروه هنری سون آنتوانت 

اینبار با تحلیل “لاتو” در خدمتتون هستیم . کاری بسیار قوی از نظر موزیک ویدیو ، موسیقی ، فضا بندی و همچنین رقص ؛ لاتو در سبک هیپ هاپ با ضرب آهنگ الکترو ، ملاقات سرنوشت ساز دو شخص برای بخت آزمایی و انتخاب فرد خوش شانس .

همونطور که میدونید سبک اکسو در این ریپکیج کاملا متفاوت با کارهای پیشین ه .

کاربرد آتوتن (auto tune) در تمام طول آهنگ. از نت های شکسته تر و ریتم خشن تری استفاده شده و همچنین حرکات رقص بیش از قبل مارو هیپنوتیزم میکنه . نکته ای که باید در ابتدا بگم اینه که لاتو اشاره ی مستقیم تری به عشق مصنوعی داره .

برای شروع ابتدا میریم سراغ مفهوم لوتو یا لاتو : بَخت‌آزمایی یا لاتاری ، نوعی قمار دست جمعی است که در آن، بلیت‌های کاغذی، با نشان‌ها و علایم اعداد چند رقمی ، به بهای خاصی فروخته می‌شوند ، برنده اصلی در قرعه‌کشی و بخت آزمایی کسی است ، که عدد صحیح را داراست و در نتیجه صاحب مجموع پول می‌شود . جالب هست که بدونید به برنده ی نهایی این بازی لاکی وان گفته میشود …

ترتیب قرار گرفتن اعضا در ام وی  به شکل تیزرهای عکسی هست که قبل از موزیک ویدیو منتشر شد. یعنی:

بکهیون – دی او

سوهو – چانیول

سهون – لی

چن – کای – شیومین

 

ترجمه ی متن آهنگ :

اوه… آره

من از نگاه مستقیمِ چشمهات اجتناب میکنم

وانمود میکنم که به عمق این نگاه علاقمند نیستم

درک کن که باید در هر مسیر قدم بگذاری

حتی اگر قرار باشه در مسیر از کنارم بگذری و بری

اوه ، آره

چراکه تو نسبت به دخترهای دیگه خیلی متفاوتی

پس حتی اگر من با نگاهم مسیری رو که طی کردی تعقیب کنم

میدونم ، میفهمم که این هنوز هم یک شانسِ

رژلب ، شاتو  _کاخ،قلعه_ ، رنگ شراب … لا لا لا لا

شامپاین سفید ، حمومِ کف … لا لا لا

ممکنه یک در هزار باشه …

غرایز سرکوب شده ی من عصیان  کردند

تقصیر من نبود ، که برنده ی لوتو شدم

اوه … لاتو … لاتو

تو شانس من هستی ، با تو احساس میکنم میتونم

خودم رو در فرصت های ناممکن هم غرق کنم

و حالا دیگران به ما خیره شدن

با پاپکورن در دهانهایشان

(آه عزیزم)

من صدایشان رو از دور میشنوم :

{امکان نداره … ممکن نیست… هیچ راهی نیست}

اوه آره… شما فقط از این نمایش لذت ببرین

درسته ، همه چیز داره تغییر میکنه

حتی فضای اطرافم هم مثل سابق نیست

جهان داره تغییر میکنه…

و امشب آسمون پر از ستاره های نقره ای شده

رژلب ، شاتو ، رنگ شراب … لا لا لا لا

شامپاین سفید ، حمومِ کف … لا لا لا

ممکنه این آخرین و تنها شانس من تا ابد باشه

من اجازه میدم غرایزم سرکشی کنن

و با تمام توان و بلند تر سمتت فریاد میشکم

اوه … بلند تر …

این لحظه رو تا ابد بخاطر بسپار

چون قراره به جنون برسیم ، دوشیزه ی خوش شانس من

امروز باری دگر تکرار خواهد شد

من همین الان هم تشنه ام ، اما  هنوز هم خیلی چیزها هست که فرصت نکردم بهت بگم

من به هیچ ثروتی نیازمند نیستم ، فقط تورو میطلبم

من تورو عاجزانه میطلبم

پس میتونی آزادانه همه چیز رو روی من قمار کنی …

رژلب ، شاتو ، رنگ شراب … لا لا لا لا

شامپاین سفید ، حمومِ کف … لا لا لا

ممکنه این آخرین و تنها شانس من تا ابد باشه

خب چه میشه کرد! من برنده ی لاتو شدم …

اوه … لاتو … لاتو

باید بگم اینبار معنی آهنگ اکسو شیوه ی جدیدی به خودش گرفته . علاوه بر مرموز بودن جملات به راحتی میشه به عمق غم و اندوه در لیریک پی برد …

 

تحلیل ام وی ، فضا شناسی:

نکته ی اصلی اینجاست که تمام اتفاقات این موزیک ویدیو مربوط به مانستر ، لاکی وان و دوران اکسودس میشه ؛ همون طور که در لاکی وان قسمتی از رقص مانستر توسط کای ، برای پیوند دادن دو موزیک ویدیو به تصویر کشیده شده بود … اشارات و صحنه های مشابهی بین این سه موزیک به چشم میخوره اعم از کانسپت لاتو یعنی قمار که در تحلیل قبلی بهش اشاره شده بود…

 

قبل از هر چیز باید بگم در این کار اشاراتی به کشور فرانسه داریم :

شاتو (کاخ به زبان فرانسوی)

خروس (نماد کشور فرانسه)

لوستر (در زبان فرانسوی lustre که در بیشتر کشورها با همین لفظ تلفظ میشه)

انقلاب فرانسه

اولین تصویری که باهاش روبرو هستیم  دویدن دختری در فضای آبی ه ، دختر از چیزی فرار نمیکنه ، بلکه بدنبال چیزی هست ؛ وقتی به پشت سرش نگاه میاندازه از روی ترس نیست چراکه میمیک و حالت چهره نگرانی و عجله رو میگه  ، نه ترس !

 

بهتره نگاهی بندازیم به فضا

آخرین بار اکسو رو در حالی که در یک فضای سیاه و خلا محو میشدن رها کردیم

 

و شروعی داریم در چنین فضایی مه آلود و آبی که القا کننده ی توهم ه . در هنر سینما و فیلم برداری از چنین شات ها و فضا سازی هایی برای نشون دادن خواب ، توهم و یا حضور ارواح استفاده میشه ، پس طبق این شیوه ی فیلم برداری و دلایل بعدی که بهشون پرداخته خواهد شد، نتیجه میگیریم که ما با یک فضای واقعی سر و کار نداریم .

برای درک این موضوع کافیه نگاهی بندازیم به گذشته اکسو ؛ یعنی روزهای پایانی سال ۲۰۱۴

زمانی که کمپانی اس ام به طور ناگهانی در نیمه شب دوم دسامبر تیزری مرموز منتشر کرد که خبر از بازگشت پسران اکسو میداد. کلیپی به مدت ۴۹ ثانیه که کلوز شات اول نمایی از یک فرفره ای در حال چرخش داشتیم.

 

همچنین در مدیوم شات دوم اینبار شاهد فضای اتاقی بودیم که در بازه زمانی روز قرار داره. نور خورشید به داخل اتاق تابیده  با این حال به طرز عجیبی تمام چراغ ها روشن هستند و ۲۴ فرفره تحت تاثیر هیچ نوع نیرویی به چرخش خود ادامه میدن

 

اما… فوکوس بر فرفره به همین جا ختم نشد بلکه در چهارمین تیزر از سری تیزرهای اکسودس Xumin’s Pathcode ما باز هم شاهد فرفره ای در حال چرخش بودیم

 

خیلی خب اگه تا بحال فیلم اینسپشن یا همون تلقین ؛ شاهکار کریستوفر نولان رو تماشا کرده باشین؛ (کاری که نولان بیش از ده سال برای فیلمنامه زحمت کشید) در این فیلم نقش اصلی “مال” یک نظریه داده بود مبنی بر اینکه چگونه فرق خواب با واقعیت را بفهمند . مال از یک فرفره برای این نظریه استفاده میکنه ، اگر در خواب باشن فرفره بدون ایستادن میچرخد و میچرخد … درست اتفاقی که در اکسودس رخ میده ؛ در این فیلم هر یک از اعضای تیم یک توتم (نشانه) دارن تا بتونن خواب و بیداری رو تشخیص بدن .

پس نتیجه گرفتیم فرفره هایی که بدون توقف به چرخش ادامه میدن نماد خواب و رویا هستن . بنابراین ما از زمان اکسودس به بعد با فضاهای غیرواقعی سر و کار داریم که نمونه اش رو در کارهایی مثل سینگ فور یو و مانستر دیدیم. فضاهای بی انتها !

 

 

چیزی که باهاش مواجه هستیم میتونه رویا باشه. خواب در خواب و لایه های مغز . به همین دلیل در مانستر عدد ۸ مرکز توجه بود. ساعت مچی سفید رنگ که دو عقربه ساعت و دقیقه شمار به عدد هشت اشاره داشت

 

و همچنین قسمتی از رقص که بیانگر مکانیزم ساعت بود ، دست راست بر روی عدد هشت متوقف میشد

 

لوگوی لاکی وان ، متشکل از دو عدد هشت

 

عدد هشت انگلیسی تنها عددی هست که به خودش ختم میشه و شکل لابیرنت داره. لابیرانتی که از دوارن اوردوز باهاش سر و کار داریم. به گیف زیر دقت کنید

 

پرستاران از بالا و فضایی بیرونی اعضای اکسو رو در نظر دارن. در لاتو دیواره ها به شکل قفس هست و گویی اعضا در اون گرفتار هستن. بکهیون و دی او خروس های داخل قفس رو تماشا میکنن در حالی که در لحظات پایانی خودشون در همان قفس خروس ها هستن. قفس در قفس… لایه های مغز و پدیده ی خواب در خواب

با این حال پرسش و فرضیاتی بوجود میاد از این قبیل که :

تمام این اتفاقات در ذهن و خواب کدوم اعضا در حال رخ دادنه؟

آیا ماده ای که در لاکی وان به اعضا تزریق شد در واقع برای خواب کردن اعضا ، ورود به دنیای رویا و استخراج اطلاعات ذهنی بود؟

 

اگر طبق گفته بکهیون (در یکی از مصاحبه ها) اعضا در لاکی وان دوباره به قدرت هاشون دست پیدا کردن ، چرا در مانستر و لاتو تسلطی بر قدرت ها شون ندارند؟

آیا تا به امروز ترتیب موزیک ویدیو های اکسو تصادفی بوده؟

اوردوز هنوز اتفاق نیفتاده ؟

 

این ها تمام سوالاتی هستن که باید در کارهای آینده اکسو  به دنبال جواب هاشون بود

 

صحنه ی دوم که صحنه ی خیلی مهمی ه و شروع کننده ی موسیقی ه ، دقت کنید که از همون ابتدا لوستر  در مرکز توجه قرار داره ؛ لوستر : چلچراغ یا لوستر (به فرانسوی: Lustre)

لوستر جدا از اینکه نماد ثروت باشه ، نماد و تمثیل خواب ، هزارتو یا لابیرنت ، رویا و غیر واقعی را دارد . اشاره شد که همه ی اینها یک خوابه ، میگن افتادن لوستر در خواب نماد مرگ و نابودی رو داره ، لوستر موزیک ویدیو ی اکسو فقط در برخی شرایط ثابت ه و بیشتر مواقع ما لوستر رو در حال تاب خوردن میبینیم . پس دیدن لوستری که تاب میخوره چه نمادی داره ؟

باید گفته بشه که حرکت لوستر به این شکل تداعی گر حرکت فرفره در اکسودس هست .

اگر به گیف پایین دقت کنید متوجه میشید که از زمان اکسودس به نماد لوستر اشاره شده. منشورهای کریستالی که از نمای پایین نشون داده شده

 

هر آنچه که دایره را تشکیل دهد (بوسیله ی چرخش و حرکت مداری ) نمادی از جهان (کرات) ، به خواب رفتن و حقیقی نبودن و علاوه بر آن هینوتیزم شدن است . شش ضلعی همان دایره ی شکسته است که در اصطلاح هنری به معنای شکست زمانیست یا همان مدار جهان هستی .

 

درسته ، همه چیز داره تغییر میکنه

حتی فضای اطرافم هم مثل سابق نیست

جهان داره تغییر میکنه…

همونطور که میبینید در لیریک هم اومده ، برخلاف روند همیشگی یکسری چیزها درحال تغییره ، اعضای اکسو قاعده ی زمانی رو شکسته (تبدیل جهان به شش ضلعی منظور همان سیاره ی اکسو) و سعی بر این دارد که با استفاده از این تغییر وهم و خواب رو نابود کند . یعنی هشیار شدن یا همون تولد دوباره .

ماز اکسو هم درست به همین شکل ه ، همون طرحی که لئوناردو داوینچی در پیرهن مسیح نقاشی سالواتور موندی بکار برده . حرکت لوستر در ام وی هم دقیقا به همین شکل ه . از این سبک فیلم برداری ، استفاده فضا و تکون خوردن بدین شکل لوستر برای فیلم های ژانر وحشت استفاده میشه چراکه سعی براینه حضور شخصی که ما نمی بینیمش رو نشون بدن .

صدایی که شما درست قبل از شروع موسیقی میشنوید صدای دسته ی لوتو ه ، یک نوع دستگاه در لاتاری که با کشیدن دسته اش سه شکل مجزا شروع به چرخیدن میکنن تا بعد از مدتی می ایستن و اگر شانس با شما یار باشه اعداد و یا اشکال شانس یکسان با هم می ایستن و این دقیقا همون صدایی ه که شما در اون لحظه میشنوید .  درست مثل گیف پایینی :

 

خب حالا به گیف پایینی توجه کنید :

 

اول به لی و دی او  و چن نگاه کنید که چطور دسته ی لاتو رو میکشن ؛ مسلما سوهو به عنوان یک لیدر در مرکز قرار گرفته اما هدف اینه که فوکوس تماشاکننده روی سوهو باشه ، خب البته این صحنه ی نخست هویت اعضای اکسو رو بیان نمیکنه بلکه اشاره داره به موضوع ام وی . برای لحظه ای فوکوس سوهو شکسته میشه ، دستهای لی ، چن و دی او پایین کشیده میشه ؛ به حالت دستهای چن و لی نگاه کنید ، گویی میخوان چیزی رو به دی او بدن که قطعا پول نیست پس تنها چیزی که میتونن به دی او بدن روح ه به قول خودمون ایرانیها شیشه ی عمر و جالب اینجاست دی او بعد از گرفتن روحشون که نمادین هست ، دستش رو طرف جیب سمت قلبش میبره ، در همین حین که این اتفاق میافته برگردید و یکدور به سوهو نگاه کنید ، متوجه حالت متعجب و ناراحت سوهو میشید که طلب جویانه به دی او اشاره میکنه گویی گه چیزی بخواد اما نه تنها چیزی دریافت نمیکنه بلکه نادیده گرفته میشه انگار اصلا سوهو وجود نداره !

دوباره در همین قسمت به سهونی که یک گوشه ایستاده توجه کنید ، سهون در این شات سه رخ خارج ایستاده که نماد بی اهمیتی و ندانستن ه ولی سرش کاملا به سمت موضوع چرخش داره و اگر به میمیک و نگاهش دقت کنید ، طوریه که انگار متوجه خیلی چیزهاست و بدون اینکه اطرافیان متوجه باشن ، اونها رو تحت نظر داره ؛ درست مثل مانستر ، اگر یادتون باشه در تحلیل قبلی اشاره شد که چطور به رفتن بکهیون نگاه میکنه گویی که میدونه قراره چه اتفاقی بیافته .

خب نفر بعدی چانیول ه ، تنها کسی که در وهم خودش تنهاست ، انگار اصلا متوجه اطرافیانش نیست و داره چیز دیگه ای میبینه . ولی به طور خیلی ناگهانی لحظه ای متوجه شیومین و بک میشه .

عجیب ترین قسمت این صحنه همون شیومین و بکهیون هستن ، رقیب های ویدیو های قبلی . و نگاه معنا دار این دو بهم … (لباس های شیومین و بکهیون بیانگر ارباب و رعیت است)

صدای دسته ی لاتو و رفتار اعضا در اولین صحنه همه اشاره داره به اتفاقاتی که افتاده و قراره بیافته .

صحنه ی بعدی مهمه :

 

گویی شخصی مخفیانه دی او رو در نظر داره {حضور شخصی که ما نمیبینیم}

اما این صحنه خیلی آشناست

 

مشابه این صحنه رو در آخرین تیزر از سری تیزرهای اکسودس داشتیم. شخصی که مخفیانه کیونگسو رو زیر نظر داشت. نگاهی که دی او در لاتو به اون شخص داره به گونه ای هست که انگار میخواد این مسئله رو تفهیم کنه که از اول هم از حضور اون شخص خبر داشته

دی او میایسته و صادقانه کف دستهایش رو به نشانه ی تهی بودن بالا میاره . سوالی ازش شده که خودش هم جوابش رو نمیدونه و تنها کاری که میکنه اینه که تهی دست ، صادقانه شانه بالا بیندازه . به نوعی مضحکه یا همون گروتسک

اگر دقت کنید همین موضوع در لاکی وان به یک شکل دیگه ای اتفاق میافته : دی او به دنبال شیومین ه ولی وقتی از راهرویی عبور میکنه ، اون و سوهو رو درحال نوشیدن یخ و آب میبینه ، به نوعی قمار کردن روی چیزی ، مثلا یک هدف در راستای رسیدن بهش . (در تحلیل قبلی بهش پرداخته شد)

نکته : حالت دی او به شکلی ه که گویی از دوران اکسودس بیشتر از بقیه ی اعضا میدونه ولی در این ام وی خلاف حالات سینگ فور یو رو داره زیراکه اینبار دی او روی همه چیز قمار کرده و چیزی برای از دست دادن نداره .

 

در این صحنه ما اعضا رو میبینیم که با دستهاشون حالت پراکنده کردن پول رو میگیرن درست بعد از صحنه ی دی او ، به نوعی رها کردن چیزهایی که از آنِ خود انسان هست ولی در راه معنویات ارزش میبازن .

 

در این صحنه بکهیون رو میبینیم که پشت قفس جنگ اندازی خروس ها با یک گلاس شراب در دستش ایستاده ، برخلاف اطرافیان سفید نپوشیده ، مردم اطراف قفس از ثروتمندان هستن در حالی که یک قمار پست رو انجام میدن ، اونها پول بدست تشویق میکنن و بی دلیل میخندن ، زن ها هیچکدوم ظرافت زنانه ندارن و بی شرمانه داد و فریاد میکنن . همه نقاب به چهره دارن اما نه یک نقاب کامل . این نقاب ها نشانی از دورویی آنها نیست بلکه تمامی این انسانها اسیرن و به نوعی بدنبال هویت یافتن هستن به همین دلیل هم هست که نقاب دارن .

اگر کمی دقت کنید قسمتی از ماسک که روی چشم میافته حالت ستاره داره . و ماسک ها به شکل نقره ای هستن .

هیچکدوم متوجه بکهیون نیستن .

خروس یکی از نمادهای کشور فرانسه ست . در فرانسه خروس اشاره ای تاریخی به سقوط امپراتوری رم غربی و ظهور دوباره سرزمین گل «فرانسه قدیم» است . از دیگر نشانه های خروس وابستگی به خورشید و دنیای مردگان است

خروس از دیر باز نماد حیوانی خوشیمن و شانس آور بوده همچنین نماد پیروزی خیر بر شر . اما در موزیک ویدیو ی لاتو خروس ها میجنگن ، نوعی نماد قمار روی شانس درست همونطور که توی لیریک هم گفته شده . تحقیقات نشون داده که جنگ اندازی خروس ها معمولا سرگرمی کشور های فقیر یا اشخاص فقیر و پست جامعه هست اما در لاتو کاملا خلاف این موضوع رخ میده .

 

یکی از بولد شات ها صحنه ی قمار هست ؛ ما نوعی پوکر لاتو داریم که مشخصا اینی که اعضای اکسو بازی میکنن نیست چراکه هیچ کارت پوکری دیده نمیشه ، فقط چیپ و پول هست و دو تا تاس . طبق چیزی که فهمیدم این نوع بازی مکسیکو نام داره ، بازیکن ها از دو تا هشت نفر متغیر ه ، و حتی اشخاصی که از بیرون بازی رو نگاه میکنن هم میتونن روی اشخاص بازی قمار کنن ، سر اینکه کی برنده میشه ؛ دقیقا عملکرد بازی رو نمیدونم به چه صورت ه فقط بازیکن ها یکی یکی بر حسب شانسشون حذف میشن و در آخر شخص برنده که تاس های شانس انداخته برنده و کل پول ها و چیپ ها بهش تعلق میگیره .

 

در این صحنه کای مقداری از پول هارو در دست داره و به شکل تحقیر آمیزی جلوی صورت بقیه ی افراد میگیره ، درست موقعی که داره این قسمت از آهنگ رو میخونه :

 من از نگاه مستقیمِ چشمهات اجتناب میکنم

وانمود میکنم که به عمق این نگاه علاقمند نیستم

خب کافیه به این جمله دقت کنیم ، اجتناب کردن از نگاه به چشم کسی ، شاید در اولین برخورد بنظر برسه که این فقط یک جمله ی عاشقانست ، اما کلمه به کلمه از تمثیل استفاده شده . شنیدین میگن : تو عاشقی ، عاشق هم کوره . ! یا Love Makes You Blind خب منظور اینه که شخص عاشق گویی هیپنوتیزم شده ، یا قادر به دیدن برخی حقایق نیست ، در این جمله کوشش شده که به مخاطب برسونه که شخص یا همون اکسو در یک هیپنوتیزم گرفتار شده و راه نجات رو هنوز هم به قطع نمیدونه . که حتی در ادامه ی لیریک هم به همین اشاره شده  .

 

یکی از زیباترین قسمت های ویدیو که واقعا اثبات میکنه دی او چقدر بازیگر فوق العاده ای ه . دی او هم مثل بکهیونِ ، با این تفاوت که اون سمت قفس روبروی بکهیون ه و حالتش کاملا با بکهیون فرق داره ، انزجار بکهیون کاملا متفاوت با دی او ه ، خباثت روحی که به جنون رسیده درواقع دی او ه … دقت کردین بعضی از آدمهای هیستیریک با صدای بلند میخندن بعد گریه میکنن یا وقتی عصبی ان میخندن ؟ حالت دی او هم یه همچین شکلی داره ، شاید چهره اش جنون رو نشون بده ولی چشمهاش غم رو نشون میده و گویی که بخواد بدونه چرا .

 

درست بعد این صحنه کای تاس رو میندازه و بازی شروع میشه . دو تا تاس ، همون طور که میدونید تاس در کل شش عدد داره . شش بعلاوه ی شش = دوازده …

 

دختر هنوز درحال دویدن ه ، دویدن برای رسیدن ، اما هرچقدر هم میدوعه هیچ مسیری طی نمیشه ! و به پشت سر نگاه میکنه تا تایید کنه که همراهی میشه .

درک کن که باید در هر مسیر قدم بگذاری

حتی اگر قرار باشه در مسیر از کنارم بگذری و بری

 

در این شات دی او رو با حالتی مشابه به ام وی های قبلی می بینیم اما تفاوت در احساسات و میمیک صورته. این یکی از مهم ترین صحنه ها ست . چراکه فوکوس دوربین روی تک بازی دی او ئه در حالی که یک بک گراند شفاف به صحنه داده شده. در طی ام وی شیومین هم با کلوزشات دیوار چهارم رو میشکنه (برقراری ارتباط خودآگاه با مخاطب) اما این حالت دی او طوری اتفاق میافته که انگار به شخصی در روبه روش نگاه میکنه و بیزاری و ناراحتیش از وضع و شکلی که انسان ها به خودشون گرفتن رو بیان میکنه . این در حالیست که در آغاز ام وی و حضور مردم تظاهر به رضایت میکرد .

بک گراند بازگوکننده ذهنیت کیونگسو هست

 

همون طور که در تصویر بالا می بینید گویی زاویه دوربین همون دید کیونگسو ئه که از پشت قفس به بکهیون خیره شده . این در حالیست که بکهیون هم با سری خمیده دیدی غیر مستقیم به دی او داره

 

چن مثل بقیه پیرهن سفید پوشیده و در مقابل کای و شیومین قرار داره :

چراکه تو نسبت به دخترهای دیگه خیلی متفاوتی

پس حتی اگر من با نگاهم مسیری رو که طی کردی تعقیب کنم

میدونم ، میفهمم که این هنوز هم یک شانسِ

چن از تفاوت صحبت میکنه اما خودش همرنگ بقیه شده ، دیگرانی که انگار اصلا نمیبیننش و مشغول بگو و بخند هستن . این یک نوع مخفی شدن در هویت شخص دیگه ای هست یا یک راه برای عملی کردن هدف .

نکته ، در دسته ی بازی لوتو سه عدد هفت هفت هفت ، اعداد شانس هستن که جمعشون ۲۱ میشه ، چن هم صاحب عدد ۲۱ ه یکی از اعدادی که در تیزر های عکسی اومده . این عدد ، عددِ برد پس یعنی چن برنده ی این بازیه ؟

 

رژلب ، شاتو  _کاخ،قلعه_ ، رنگ شراب … لا لا لا لا

شامپاین سفید ، حمومِ کف … لا لا لا

در نگاه اول متوجه میشیم که این قسمت از لیریک متعلق به زندگی مرفه ولی در واقع پوچه. چون بکهیون این قسمت از رو زمانی ادا میکنه که در قفس اسیره . اگر روح و اندیشه آرامی نداشته باشی زندگی مرفه کافی نیست . حالت چهره بکهیون به گونه ای هست که میشه تمام این چیزها رو درش به وضوح دید . ( غرایز سرکوب شده )

اگر این قسمت رو به صورت نمادین نگاه کنیم هیچ یک از کلمات در معنای ظاهری خود بکار نرفتن

رژ لب : هلن 

کاخ(شاتو) : فرانسه

رنگ شراب : جنگ و خون 

شامپاین سفید : پیروزی و صلح

حموم کف : نماد عدم 

 

به گیف بالایی دقت کنید : حرکتی که اعضای اکسو میرن قطعا به حرکت خروس مربوطه ، از طریقه ی حرکت سر و راه رفتن ، اما یک نوع تضاد در کار هست اون هم اینه که اعضا در این حرکت دستهاشون رو تا قسمت قفسه ی سینه ، جایی که در حرکت شناسیِ خروس سپر گفته میشه ، بالا اوردن و این به نوعی گفتن خلاف چیزی ه که زبان بدنشون میگه . خروس به شجاع و نترس بودن معروفه و سینه سپر میکنه ، اما اعضا با اوردن دستشون نشان از دلهره و خطر میدن ، پس اعضای اکسو در دردسری هستن که نمیدونن چطور ازش رها شن ، یعنی معلوم نیست که چطور باید بر شر پیروز شد ، یا اینکه اصلا مشخص نیست آنتاگونیست و پرتاگونیست کیه !

اگر در همین صحنه به حرکات دست بکهیون در اون پشت دقت کنید متوجه میشید که بکهیون تغییر هویت میده …

حالا به گیف پایینی دقت کنید :

 

همین حرکت در مانستر با وسط بودن سوهو و قفل بودن دستهای اعضا انجام میشه ، اما اینبار بکهیون در مرکز قرار گرفته و اعضا دستهاشون به پشتشونه ، این یعنی اینکه جایی که بکهیون تغییر هویت میده .اعضا اون رو نمیشناسن و پشتشون بهش هست (به غیر از لی و شیومین که در حالت انعکاس قرار گرفتن) و براشون هم فرقی نمیکنه که ازش محافظت کنن یا نه .

 

بکهیون  در همون قفسی ه که جنگ خروس ها صورت میگیره و لبخند موذیانه ای داره

 

در این گیف میبینید که چطور دی او جلو اومده و در جای روشنایی قرار میگیره و با حرکت دستش به مخاطب میرسونه که همه چیز تحت کنترل اونه و تونسته قربانی هاش رو به مرز دیوانگی برسونه ؛ طوری که نتونن تشخیص بدن حقیقت رو از رویا .

ممکنه یک در هزار باشه …

غرایز سرکوب شده ی من عصیان  کردند

منظور به اینه که انسانها نمیتونن جلوی رویاهاشون رو بگیرن و درجایی دیگه به اوج خودشون میرسن . درست مثل یکی از دیالوگ های متنی که روش کار میکنم < فقر برای انسان ها معنی خاصی داره ، چون همیشه در فقر هست که میفهمیم واقعا از زندگی چی میخوایم >

 

دختر به اوج میرسه ، به نوعی ضربه ای بهش وارد میشه که باعث میشه در این دنیا به خواب بره و در جای دیگه بیدار و هشیار تر باشه ، درست مثل فیلم تلقین .

گرگی که از پشت همراهیش میکرد هنوز هم پیششه ، اما از مقابل گرگی دیگر سمتشون میاد .

بعد از ورود گرگ ها چرخ ماشین یا موتوری رو در کلوز شات میبینیم .

نکته: گرگ ها میتونن نمادی از کریس و لوهان ، اشاره ای به دوره وولف باشه

 

تقصیر من نبود ، که برنده ی لوتو شدم

در همون حین شیومین رو نشون میده ، که تاس رو میندازه و ادعا داره که خوش شانس بوده ، دختر نماد هلن ه که در تحلیل قبلی هم بهش اشاره شد که در مانستر حضور نداشت. هلن همون هدف دستنیافتنی و والا بود که فاوست آرزوش رو داشت ، اما هلن که مدتی در اسارت مفیستوفل ه ، به طور خیلی یکدفعه ای از نظر ها ناپدید میشه و فاوست میفهمه که بعضی چیزها دست نیافتنیست . ” مفیستو هلن تروایی را از جهان ارواح احضار می کند . فاوست شیفته ی او می گردد ، اما چون به وی دست می زند هلن ناپدید می شود ” بیان تمثیلی اعتقاد گوته ، مبنی بر اینکه نمی توان ناگهان و بدون تلاش به کمال دست یافت . دختر (هلن)  پیرهن سفید به تن داره که همون وجود نداشتنش رو بیان میکنه . و اگر در نظر داشته باشید درست در همان زمان بعد از تک بازی شیومین دختر ربوده میشه .

 

در نمادشناسی طرح پیرهن سهون خطوط افقی و عمودی سیاه و سفید در هم که یاد آور صفحه ی شطرنج ه یکی از کاربردی ترین عنصر های هنر برای نشون دادن درهم و برهم بودن و ذهن آشفته ست ، چراکه چنین خطها در عین منظم بودن ، نامنظم هستن و آرامش چشمی رو برهم میزنن ؛ پس وقتی به این خطوط نگاه میکنیم مغز گیج میشه که آیا خطوط عمودی دنبال بشه یا افقی ، اول خطوط سیاه دیده بشه یا سفید .

در حرکت شناسی زبان بدن ، سهون در رقص درواقع پوشش دادن ظاهر رو نشون میده ، دستهاش رو از بالا به روی سرش میکشه و پشت به دوربین قرار میگیره که در هنر یعنی پوشش دادن هویت ، یعنی تماشاگر من رو نبین ! بعد دوباره برمیگرده و دو ضربه به پایین میکوبه ، شکستن قاعده ، شکستن زمان .

 

بعد چهره ی سوهو رو میبینیم که به شکل تمسخر کردن چیزی در حال خندیدنه و این درحالیه که در صحنه ی بعدی دختر به شکل عجیبی از سقف آویخته شده .

 

دختر باز هم درهمون فضای آبی و مه آلوده ، با پنجره ها و خط هایی در بک گراند که مثل قفسه های زندانه .

مکان همون مکانی ه که بکهیون و دی او جنگ اندازی خروس ها رو مشاهده میکردن و دقیقا همون صحنه ای که چن ، شیومین و کای قمار میکنن . آویخته شدن دختر به خودی خود شکل عجیبی داره گویی اصلا جاذبه ی زمین وجود نداره -> به دستهای دختر نگاه کنید ، اگر قرار بود در اون حالت به نمادی از اعدام قرار بدن ، هیچوقت دستهای دختر در حالت راحت و آرنج هاش خمیده قرار نمیگرفت .

حتی اگر به لباس دختر نگاه کنید _ الان حالت روح رو بیشتر القا میکنه _ متوجه میشید که بالا تنه ی دختر که قلب و مغز رو شامل (روح و فکر و اندیشه) سمت بالا قرار گرفته ، روحانیت و نزدیکی به خدا ؛ و پایین دامن بلند دختر به زمین رسیده . به نوعی گرفتار شدن بین مرگ و زندگی ، نتیجه ای که میشه گرفت اینه که دختر به نوعی در کماست . معمولا برای نشون دادن فضای غیر واقعی و توهم از رنگبندی آبی بنفش استفاده میشه ، برعکس این رنگبندی فضای سبزه که مرگ رو نشون میده ؛ رنگبندی ای که اکثرا در تک بازی های شیومین در لاتو ، مانستر و تیزرش در اکسودس به چشم میخوره .

نکته ی قابل توجه نوع آویخته شدن دختر ، شکل غیرعادی پیرهنش و همچنین نورپردازی ه ، دختر در قالب نماد لوستر قرار گرفته …

 

رسیدیم به چانیول ، مطمئنا چانیول ارتباطی با این هدف (دختر،هلن) داره چراکه عکسشون باهم از آینه جلو_آیینه وسط_ آویخته شده . در کلوز شات چانیول ما وی رو میبینیم که داره با حالت تمسخر آمیز ی به عکس نگاه میکنه و این قسمت از لیریک رو بیان میکنه :

تو شانس من هستی ، با تو احساس میکنم

بعد از اینکه دیوار چهارم رو میشکنه و به دوربین نگاه می اندازه :

میتونم خودم رو در فرصت های ناممکن هم غرق کنم

بعد دوربین فول شاتی رو به ما نشون میده از سهونی که با حالتی شبیه به بکهیون لب گزیده

و سوهو ای که هنوز هم به حالت تمسخر میخنده ، اما خنده ای در حالت گریه :

و حالا دیگران به ما خیره شدن

با پاپکورن در دهانهایشان

درست مثل زمانی که در مانستر اتفاق افتاد در این ام وی هم یک تاکید گذاری بر دست روی فرمون ماشین هست ؛ فرمون به شکل دایره هست و اینگونه حرکت دادنش و فوکوس یعنی تغییر مسیر دادن ، باید توجه بشه که روی دست چانیول طرح های تاج و ستاره ی قطبی دیده میشه _ ستاره ی قطبی در وات ایز لاو ، لاکی وان ، تیزر اکسودس ، نقاب اشخاص در لاتو نقش نمادین مهمی رو ایفا کرده .

در صحنه ی بعدی چانیول درب رو باز میکنه و همراه با سهون و سوهو داخل شاتو (کاخ در زبان فرانسوی) میره اما از کجا مشخص نیست ، دقت کردین اصلا مشخص نبود که اعضای داخل ماشین به چه سمتی یا به کجا میرفتن ! نکته: اینبار لی هم همراهشونه ، تا این مدت مشخص نیست لی کجا بوده  چون داخل ماشین چان ، سوهو و سهون حضور داشتن

 نوعی که درب توسط چانیول گشوده میشه و طریقه ی ورود نور حالت روحانی تر یا به اصطلاح حالتی مثل طلوع و شروع شدن ، نشون میده که چانیول اجرا کننده ی نقشه هست و درست مثل دی او نقش مهمی در ام وی داره . نورپردازی شبیه به نورپردازی دختر در صحنه های پیشین ه و همچنین وجود رنگبندی آبی وهم چانیول از حقایق رو میگه … گویی که چانیول بخواد از اتفاقی که قراره بیافته جلوگیری کنه .

وقتی اعضا به صورت مسلح وارد شاتو میشن ، مردم سفیدپوش سریعا متوجهشون شده و شروع میکنن به فرار کردن ؛ در این حین دی او روی قفس نشسته و مشغول فیلمبرداری و ثبت کردن ه .

 

در ام وی مانستر دی او بالاتر از دوربین هایی که مشخص نبود از کجا فیلم میگرفتن ، نشسته و بقیه رو با چشم خودش زیرنظر داشت درحالی که اینبار خود تک دوربین رو بدست گرفته و بجای دیدن با چشم های خودش از دوربین اتفاقات اطراف رو مشاهده میکنه که درحالت نمادین یعنی هیپنوتیزم شدن و تشخیص ندادن واقعیت از خیال .

ولی وقتی اعضا وارد صحنه میشن دی او دیوار چهارم ذهنش رو میشکنه و با تعجب به اعضا نگاه میکنه گویی انتظار دیدن اونها رو نداشته ،

 

و سوهو با نگاه خاصی به دی او خیره میشه طوری که نگاهش شبیه به نگاه دی او در لاکی وان ه (به موقعی که سوهو و شیومین رو مشغول قمار میبینه) . مردم سفید پوش هم که جمع شده بودن تا داخل قفس رو ببینن فرار میکنن ؛ اگر دی او روی قفس نشسته و با دوربین از قفس و مردم اطرافش فیلم میگیره پس توی قفس چی میتونه باشه ؟

خوب اگر بخوایم نگاهی به اتفاقات پیشین بندازیم متوجه میشیم که بجز سکانس خروس ها ، سکانس بکهیون در قفس هم وجود داره که به شکل نمایشی لیریک رو بر زبان میاره (رژلب_شاتوو…) ولی چرا دی او از بکهیون و این لحظات ثبت موقعیت میکنه ؟

 

صحنه ی بعدی نشون میده که چطور اشخاص سفیدپوش میز قمار رو سراسیمه ترک میکنن ، شیومین به این موضوع اهمیتی نمیده چون میدونست که قراره چه اتفاقی بیافته ، بجاش به میز خیره شده و رفته تو فکر گویی که بخواد مشکلی رو گره گشایی کنه .

وقتی چهره ی کای شفاف میشه ، ما کای رو میبینیم که زیر چشمی به اتفاقاتی که داره میافته نگاه میکنه

کای هم میدونه که چه اتفاقی افتاده اما برعکس شیومین ریلکس نیست و چهره ی نگرانی داره

دقت کنید به نوع چیدمانی که جلوی کای قرار داره وقتی کای داره شامپاین مینوشه

حقیقتا بازی به پایان رسیده و فوکوس دوربین روی دو بازندست

 

سهون و لی درب رو به روی سفید پوشان میبندن …

درست همونطوری که در ون به روی اونها بسته شد

وقتی چانیول درب رو باز کرد ما با روشنایی ای مواجه شدیم که مشخص نمیکرد اعضا از کجا وارد شدن

و حالا درب بسته میشه و تاریکی جای اون رو میگیره ،  این یعنی اتفاقات خوشایندی قرار نیست بیافته

انگار کم کم داریم به پایان چیزی نزدیک میشیم

 

سوهو روی کوهی از پول های میز قماری ایستاده که کای ، شیومین و چن بازی میکردن و طوری رفتار میکنه انگار اون پول ها هیچ ارزشی ندارن

درست مثل رفتار کای با پول بر سر میز قمار

این صحنه شبیه به صحنه ی کای در مانستره

 

دقت کنید که چطور ثروت زندگی رو بی ارزش میکنه و مرگ ثروت رو …

زمینه ی آبی در تصویر سوهو بیانگر زیرپا گذاشته شدن ارزش های انسانیست بوسیله ی قشر ثروتمند جامعه

بیان سرتر بودن.

و زمینه ی قرمز در تصویر کای نشونه ی تراژیک مرگ و میر انسانها و عواطشون

و همچنین سرکوبی آرزوهاست

خشونت عکس بالا نشون دهنده ی وضع فعلی چون خودخواهی و جاه طلبیست

 

به رقص اعضا توجه کنید ، رقص ادغامی از رقص گرول است . اما چی باعث میشه که ادغام این دو حرکت مهم باشه ؟

در گرول صحنه ای هست که اعضا دور لی جمع شدن و حرکت گرول رو با دستهاشون میرن درحالی مدام لیریک رو تکرار میکنن ؛ در همون قسمت اگر لیریک بک واردز بشه بجای زوزه کشیدن میشه “سرش رو بشکن” ، اگر هم به حالت دستهاشون دقت کنید چکشی وار گرفته شده و همه همزمان به سمت سر لی که در مرکز قرار داره ضربه میزنن -> سرش رو بشکن معادل شستشوی مغزی و هیپنوتیزم که در اوردوز هم شاهدش بودیم ، یک ردیف پشتی داشتیم و یک ردیف جلویی که زانو زده بودن ، ردیف پشتی مشتشون رو چکشی وار به سر اعضای جلویی وارد میکردن و بعد از انجام این عمل به هر طرف که اعضای ردیف پشت میرفتن ، اونها هم بهمون طرف میرفتن مثل عروسک خیمه شب بازی … در ادامه براتون کمی بیشتر توضیح میدم .

در ادامه به حرکت دستشون دقت کنید که از جلوی دهانشون برداشته میشه و به شکلی قرار میگیره که انگار حجمی از یک انرژی نامرئی رها شده _اشاره به عصیان کردن با بیان همون کاری که چانیول در لاکی وان انجام داد_

 

سپس شیومین جلو اومده و دستش رو درحالی که حالت مضحکه ی سخنرانی داره از جلوی دهانش رد میکنه ، یعنی زیپ دهان رو کشیدن و وقتی میگه لا لا لا و مضحکه ی دست رو اجرا میکنه یعنی حرف هایی که زده میشه هیچ ارزشی نداره _اشاره به خفقان مردمی که در حکومت های استبدادی هیچیک از قشر کارگر حق اعتراض نداشتن _

 

درست بعد همون صحنه سوهو رو میبینیم که روی پول ها و ثروت بنزین میریزه و به نوعی اعتراض خودش رو شروع میکنه .

 

همچنین شیومین رو دوباره میبینیم که اینبار بجای سکوت حتی کلماتی که بنظر قشر ثروتمند جامعه بی ارزش هست رو در مگا فون بیان میکنه که واضح شنیده بشه .

نوعی اعتراض بیانی

 

رقص سهون و لی با این لیریک :

ممکنه این آخرین و تنها شانس من تا ابد باشه

من اجازه میدم غرایزم سرکشی کنن

و با تمام توان و بلند تر سمتت فریاد میشکم

همون حرکات جنون در سهون تکرار میشه اما جایگاه عوض میشه و ما لی رو میبنیم که چطور ایندو حرکات معکوس هم رو انجام میدن ، لیریک از لاتو به لائودر تغییر کرده ؛ شروع مبارزه و انقلاب .

در صحنه ی بعدی ما شخصی رو میبینیم که سوار ماشین میشه ، ولی شخص دیگه ای هم داخل ماشین هست .

 

وقتی دوباره دختری که مثل لوستر آویخته شده رو میبینیم ، دوربین به گونه ای حرکت میکنه که رفته رفته نور بیشتر میشه ، انگار حالت روحانیت قضیه هم بیشتر میشه و همچنین به چشم خوردن رنگ بنفش که همه نشونه ی مرگ یا هشیار شدنه .

 

کای از میون تاریکی ها بیرون میاد ، ولی بنظر نمیرسه شخص نقاب دار متعجب شده باشه

اما این شخص کیه ؟

 

در هردو موزیک ویدیو این شخص ماسک و کلاه داشت طوری که اصلا نمیشه چهره اش رو شناسایی کرد ، اما با آنالیز کردن گوش شخص به این نتیجه رسیدیم که گوشش شبیه به گوش دی او عه اما نمیشه با قطعیت گفت که اون دی اوعه .

 یا ممکنه شخصی باشه که در حال حاضر در خوابش هستیم .

روی ماشین سایه ی خطوط افتاده که هنوز هم اسارت فکری رو به تصویر میکشه .

چیزی که بعنوان لوستر در ماشین دیده میشه انعکاس نیست ، مثل این میمونه که لوستر در داخل ماشین قرار داره .

نکته اینجاست که ماسک کمی شبیه به میمونه ، از طرفی این شخص تنها کسیه که نقاب کامل برچهره داره . مشخصا ما فعلا نمیتونیم از هویت این شخص باخبر بشیم .

ماشین به مدت زیادی بیحرکت میمونه تا اینکه چانیول سمت ماشین میره .

 

“این لحظه رو تا ابد بخاطر بسپار” در این قسمت از لیریک بکهیون با دستش به قفس و اون مکان اشاره میکنه

بجای بکهیون سفید پوش ها در قفس گرفتار شدن و بکهیون هم بجای دی او قرار گرفته . سر تر قرار گرفتن به نوعی نشونه ی پیروزی ه

 

چانیول روبروی شیشه ی ماشین قرار میگیره ، فوکوس لحظه ای بر پوتین هاش هست ، اشاره ای دیگر به پوتین های بکهیون در مانستر در لحظات پایانی که یکی از بند هاش باز بود ولی برای چانیول محکم و منظم بسته شده که مصمم بودنش رو میرسونه .

باید بگم که چانیول برای غافلگیری کای و اون شخص نیومده بود ، بلکه قرار بود بینشون چیزی رد و بدل بشه ، درست مثل همونچیزی که بین چانیول و دی او رد و بدل شد .

 

و دوباره شاهد بکهیون در قفس هستیم :

چون قراره به جنون برسیم ، دوشیزه ی خوش شانس من

دلیل داخل قفس بودن بکهیون در این شات نماد رسیدن به جنون و خواستار آزادی ه

 

امروز باری دگر تکرار خواهد شد

و اینجاست که طناب با چاقو در فضای آبی قطع میشه

 

ما شاهد سقوط دختر هستیم

دختر در نماد لوستر بود و یادتونه در مورد سقوط لوستر چی گفته شد ؟

 لوستر در خواب نماد مرگ و نابودی رو داره

و قطعا نمیشه دختر از اون فاصله بیافته و زنده بمونه ، ولی نکته ی قابل توجه فیلم تلقین ه

در فیلم تلقین شخصی که میمیره از خواب بیدار میشه اما اگر عاملی بیرونی سبب خواب بودنش باشه مثل قرص خواب آور ، شخص پس از مرگ در خواب در یک بعد غیر واقعی اسیر میشه .

 

من همین الان هم تشنه ام ، اما  هنوز هم خیلی چیزها هست که فرصت نکردم بهت بگم

 

ما کای رو میبینیم که با شی ء آتش زا ، از همون نوعی که در مانستر یک کلوز شات ازش نشون داده میشه ، که درواقع همین صحنه ست ، در همون کلوز شات هم رنگبندی زمینه آبی بود .

چهار درخت خشک تزئینی به هم تکیه داده شده ، بجای اینکه مثل ولف اعضای اکسو در حالت درخت قرار بگیرن اینجا از یک درخت نمادین استفاده شده که پوچ و خالی بنظر میرسه و به آتیش کشیده میشه . توضیحات بیشتر برمیگرده به ام وی ماما که بعدا درموردش صحبت خواهیم کرد .

 

چن با حالت بیخیالش توجه مارو به خودش جلب میکنه ، اون تنها کسی بود که در ام وی لاکی وان نگرانی خودش رو به وضوح نشون داد درحالی که بقیه ی اعضا کاملا بت بودن . الان برعکس این قضیه اتفاق افتاد ، چن با یک لیوان رد واین در دستش همراه لبخند و پیرهن شلخته اش و پولهایی که روی زمین ریخته و همچنین حالت نشستنش گویی بردش در قمار رو جشن میگیره . اون هم بخوبی واقفه که چه اتفاقی افتاده . دقت کنید به صندلی های برعکس شده و سایه هاشون ، کاملا یک فضای اکسپرسیونیست رو تشکیل داده ، حتی اگر به سایه ی ماموران نگاه کنید انگار باری دگر اتفاق در یک بعد دیگه رخ داده .

 

لازم به اشارست که شخصی که کای سرش رو پوشونده صرفا همون شخصی که نقاب زده نیست . این یک فضای سمبلیک ه و سوزاندن نَفس یکی از موارد بیرون اومدن از وهم و شکست زمانی ه . اگر به حالت کای دقت کنید انگار به فکر فرو رفته و با توجه به مسیر دود گویی شخص سفید پوش همون افکاری ان که الان ما داریم به شکل مرئی از ذهن کای میبینیم . این میتونه همون اندیشه ای باشه که توسط گروه ضد یا همون پرستار های لاکی وان در ذهن کای جایگذاری شده . و کای داره این وهم رو از بین میبره و هشیار میشه اگر دقت کنید دود با رنگ سفید بنفشش و قرزمش فضای آبی رو به مرور از بین میبره و دوربین کم کم زوم آئوت میکنه .

 

این حالت چن هم در لاکی وان و هم در مانستر اتفاق میافته .

حالتی که قالب بیرونی خودش رو میشکنه و مصمم میشه .

درست در مانستر هم بعد از اینکه چن رو نشون میده که برخلاف همه رفتار میکنه ، صحنه ی بعدیش درگیری ه .

اینجاست که درگیری شروع میشه اعتراض و ایستادگی به اوج میرسه درواقع به نوعی انقلاب اتفاق میافته .

من به هیچ ثروتی نیازمند نیستم ، فقط تورو میطلبم

من تورو عاجزانه میطلبم

پس میتونی آزادانه همه چیز رو روی من قمار کنی …

و درست بعد این جمله دوباره دسته ی لاتو کشیده میشه

ما شیومین ، چن ، چانیول ، کای ، سوهو و سهون رو میبینیم که با نیروی ضد وارد درگیری میشن . و انگار شخصی از لای درب این اتفاقات رو میبینه (احتمال قوی لی)

و اما چرا انقلاب فرانسه ؟

انقلاب فرانسه زاییده شورش توده مردم در برابر استبداد ، نابرابری‌ها ، عشرت‌ها و ولنگاری‌های دودمان بوربون ، فساد گسترده اشراف و بورژوازی نظام ارباب رعیت بود که با شعار «آزادی، برابری، برادری» آغاز شد .

دقیقا اتفاقی که مشابهش در ام وی رخ میده ، جدا از نشونه هایی که در رابطه با فرانسه داده شده مثلا لباسهای فرانسوی ، جنگ اندازی خروس ها ، شاتو ، لوستر و … ، انقلاب فرانسه یکی از انقلاب های مادر است که دلیلش بخاطر نابرابری سطح ها بود ، همونطور که در ام وی میبینید وجود اشراف زاده های بیفرهنگ و خودپرست ، انسانهایی که اغراق بیش از حد میکردن و از ثروتشون در برابر قشر ضعیف جامعه سوء استفاده میکردن ،  خرد شدن رویاها و سرکوبی غرایز انسانی یعنی حق بشریت در داشتن هویت ، و همچنین وجود نظام ارباب رعیتی باعث شکل گیری چنین انقلابی شد . در ام وی هم ما شاهد چنین نشانه هایی هستیم از میز قمار گرفته تا لباسها ، از لیریک گرفته تا نماد شناسی خروس … حتی در آن زمان ماری آنتوانت باعث بوجود آمدن مضحکه ی انقلاب با چنین اتفاق و بکار بردن چنین جمله ای شد :

آنتوانت یک بانوی اشرافزاده، ولخرج و خوشگذران بود که از روند جامعه آگاهی چندانی نداشت . گفته شده که زمانی که صدای انقلاب فرانسه بلند شده بود وی از کسی پرسید : که مردم چه می‌خواهند ؟ آن شخص پاسخ داد : گرسنه‌اند و نان می‌خواهند . و شهبانو گفته بود : اکنون که نان ندارند چرا شیرینی نمی‌خورند !

سوهو رو در بین آتش ها و خاکستر میبینیم که به نماد آزادی دستهاش رو آزاد گذاشته ، بشخصه بیاد فیلم انتقامجو افتادم

چن در رنگبندی قرمز که رنگ خشونت ه قرار گرفته و با چکش میز قمار رو درهم خورد میکنه

همون شکست قاعده که در کاروگرافی هم به چشم میخورد

چن بالای میز قمار همون میز شام آخر که از عرش به فرش کشیده میشه ایستاده

بیتوجه به پولهایی که خودش در این بازی برده میز رو درهم میشکنه

چون اون به ثروت نیازی نداره ، عاجزانه کمال و سعادت رو میطلبه …

 

بکهیون و دی او در قفس به مبارزه با نیروی ضد میپردازن

ایندو که رقیب های ام وی های پیشین بودن هم اکنون پشت به پشت هم ایستادگی میکنن

این صحنه تداعی گر کمال ه

یک مثال ساده میزنم ، در کتاب دمیان هرمان هسه ی بزرگوار ، سینکلر بازگو میکنه که چطور ذهن بیمار مردمی دنیا رو دو نیم کرده ، یکی طرف روشنایی و سفیدی و دیگری سیاهی و پلیدی . در صورتی که سینکلر و دمیان با اینکه ناخواسته به قطب های مخالف این دو نیمه تعلق داشتن ، ما لحظات پایانی شاهد یکی شدن دمیان و سینکلر هستیم ؛ و در اون آخرین جملات که امیل سینکلر بیان میکنه ما میفهمیم که به کمال رسیده .

دی او و بکهیون که به دو قطب مخالف تعلق داشتن اکنون به کمال رسیدن و نماد قفس اینجا از اسارت ذهنی به قفس قلب یا همون تکمیل شدن روح تغییر کرده ، تورنالیته ی نارنجی و زرد تداعی گر غروب خورشید ه ، یعنی پایان یافتن ، اما نه یک پایان منفی بلکه همونطور که در لاکی وان خورشید طلوع کرد ، در لوتو همین خورشید غروب سمبلیک از درد و اندوه کرد .

موضوع قفس در قفس به نوعی لابیرنت ه ، که با شرایط دی او و بکهیون گویی در مرکز لابیرنت قرار گرفته باشن . در اوردوز کای و لوهان به مرکز ماز رسیدن در حالی که بکهیون و دی او قبلا در اونجا بودن .

نکته ی مهم این صحنه در  تلاش بکهیون برای محافظت از کیونگسو عه ، درسته که کیونگسو هم در حال مقاومته اما اگر این صحنه رو با دقت نگاه کنید متوجه حالت دست بکهیون میشید ، بکهیون سخت در تلاشه که به اسوت اجازه ی ورود به داخل قفس رو نده ، با اینکه خودش بیرون از قفس حضور داره اما نمیخواد اسوَت به دی او دست پیدا کنن . چون از یک قسمتی به بعد درب قفس سمت دی او بسته ست .

بکهیون قصد داره از اینکه دی او هنوز کنارشونه اطمینان پیدا کنه ، همونطور که در سینگ فور یو دی او از آیینه به بکهیون و حرکاتش خیره شده بود و حس میکرد همه چیز سرجای خودشه و هیچ خطری اون ها رو تهدید نمیکنه . با اینکه دی او در قالب مفیستوفل ه ولی نقطه ی مقابل و تکمیل کننده ی روشنایی ه .

خطوط عمودی همون بکهیون و کیونگسو خطوط افقی قفس رو دربر میگیره .

اما نایلون های اطراف قفس ! باز هم مربوط میشه به موضوع حفاظت بکهیون از دی او

مسئله ای که میخوام اینجا بهش اشاره کنم برمیگرده به موزیکال : ریپو، اپرای ژنتیک Repo, The Genetic Opera

علاوه بر شباهت هر دو کار در سابتکست فاوست و لباس های پرستاران …

شباهت های دیگری هم به چشم میخوره. مثل وجود ماده ی آبی رنگی که به مردم و هم چنین “شایلو” دختر “نیتن” تزریق میشد و اون ها رو وارد دنیای وهم میکرد به گونه ای که تشخیص خواب از واقعیت غیر ممکن بود

هم چنین نیتن برای محافظت از دخترش اونو در محوطه ای نایلونی نگه میداشت همون طوری که بکهیون از دی او در قفسی که توسط نایلون ها احاطه شده ، محافظت میکرد

سوهو در این شات میخنده و میدونه که دیگه چیزی برای از دست دادن نداره ، درست مثل صحنه ی کای رنگ قرمز خشونت و بیزاری و رنگ بنفش عصیان احساسات و عواطف ، رنگ آبیِ وهم رو رفته رفته نابود میکنن .

سوهو حالا هشیار تر از قبل ه و مثل تیزرش در اکسودس تسلیم شده نیست .

 

شیومین در TWO SHOT نمایان میشه درست مثل صحنه ی پایانی مانستر با بکهیون

شیومین در رنگبندی قرمز بنفش میون پول های پراکنده دیده میشه ، یعنی سقوط (سقوط حکومت استبدادی فرانسه) ، در شات دوم در رنگبندی سبز زرد به میز قمار تخریب شده و پول هایی که بیپایان سقوط میکنن خیره شده . این رنگبندی از عواطف شیومین میگه از گنگ بودنش و رهاییش از بند نقشه ها و اهداف

شیومین از یکسری چیز ها مطلع هست ، این رنگبندی با رنگبندی صحنه ی دی او و بکهیون شباهت داره . همونطور که تو تحلیل قبلی هم گفتم ، طلوع خورشید دوم پس از غروب دیگری

 

سوهو روی ماشینی که حالا کسی داخلش نیست ایستاده و مثل بقیه ی اعضا سعی داره دربابر گروه ضد ایستادگی کنه و برای چانیول و دختر زمان بخره

 

درحالی که چانیول و دختر از پایین فرار میکنن ، شیومین برای کمک به اونها ، در برابر گروه ضد ایستادگی میکنه

 

در این صحنه چن هم همینطور ، در صحنه های پیشین هم شاهد درگیری دی او ، بکهیون ، سهون بودیم

کای اینجا با اینکه دستگیر میشه ولی درحال خندیدنه چون به وضوح رفتن چانیول و دختر رو میبینه

دلیل ملاقات چانیول و کای با مرد نقاب پوش برای یافتن دختر بود (شخص نقاب دار فرد مهمی ه)

 

چانیول داخل ماشین ه ، به نورپردازی دقت کنید ، میبینید که چطور رنگ قرمز درست مثل نقاب پرستار های لاکی وان بر چهره اش افتاده ! و توجه کنید به حالتی که دختر داره …

در این باره در ادامه توضیح بیشتری میدم .

بیحرکت بودن ماشین همون نماد تحلیلی ه که در سینگ فور یو و مانستر و تیزر های وات ایز لاو هم اتفاق میافته

در این قسمت از رقص کاری که دی او در صحنه های نخست انجام داد ، در رقص پیاده شده

و در زبان بدن خم شدنشون به این شکل ، صداقت ، سادگی ، و هشیار بودن بیش از حد و نماد طبقات ستم دیده ست

مثال همون سیاه خودمون در سیاه بازی

 

اما یک اتفاق پیشبینی نشده میافته … گروه ضد از روبرو جلوی چانیول ظاهر میشن …

و چانیول به ناچار تسلیم میشه

اما چرا این اتفاق میافته ؟

مسلما گروه ضد باید برای این حمله و نقشه آماده میبوده تا بتونه سد راهشون بشه !

جواب در این سکانس ه …

لی خائن

لی در فضای آبی سفید قرار گرفته که یادآور ام وی لاکی وان ه

نکته : راستی به این اشاره کنم که فضایی که الان اعضا درش قرار دارن همون فضایی ه که ساعته بزرگ قرمز اونطرف شیشه بود ، راهرو رو یادتونه ؟

با این صحنه اطمینان پیدا کردم که در تحلیل قبلی خائن به درستی لی بود

ولی لی قلبا خائن نیست

پس چی باعث شده که یه همچین شکلی پیدا کنه ؟

همونطور که در تحلیل لاکی وان گفتم ، حالات لی غیر طبیعی بود و موقعی که شستشوی مغزی شد تمام خاطرات عاطفیش رو فراموش کرد ، درواقع پرستار ها با ورود به خواب لی یک تلقین رو در خوابش جایگزاری کردن …

خطوط و رنگبندی این شات هم نماد همین موضوع ه

اما چانیول از نقشه ی دوم استفاده میکنه ، دلیل ملاقاتش با دی او

یادتونه گفتم دی او خیلی چیزها رو میدونه ، از زمان تیزرش در اکسودس هم مشخص بود

چانیول نوار فیلمی رو به دست دختر میده …

فیلمی که از دی او گرفته شده ، اما سوال اینجاست در اون فیلم چی هست ؟

جواب اوردوز ه …

که در تحلیل کلی درموردش بهتون میگم ^^

 

اسوت با احترام کامل دختر رو راهنمایی میکنه به فضای بیپایان و بی مرز ، درست مثل صحنه ی آخر مانستر …

چانیول دستگیر میشه ولی با دادن نوار فیلم به دختر(هلن) چه اتفاقی میافته ؟

در اپرای ژنتیک و همچنین در فیلم تلقین ، اعضای ضد ( آنتاگونیست ) سعی در بدست آوردن یکسری اطلاعات فوق محرمانه دارن ، و تلاششون بر اینه که با استفاده ی از اون اطلاعات نوعی حکومت و نظامی رو پایه کنن که بهشون هویت ببخشه .

اون نوار فیلم که چانیول به دختر داد نوعی کلیده ، دقت کنید که خود اطلاعات نیست ، چرا که دختر بهمراه اسوَت برده میشه ؛ پس کلید باید یکچیز رمزی باشه . یکسری چیزها در اون فیلم مربوط میشه به اوردوز که همونطور که گفتم در تحلیل کلی گفته خواهد شد . اما دوست دارم به چند نکته ای اشاره کنم .

اعتراف

در تمامی ام وی های اکسو قسمت هایی بوده که انگار بوسیله ی دوربین ثبت شده ، بارز ترین نمونه ها :

گرول -> در گرول تمامی حرکات که خود نماد دارند و رمزی هستن ( مثل قسمت هایی ازبکواردز لیریک ؛ سرش رو بشکن ) به وضوح رفتار اعضا در راستای اینه که دوربینی به عمد کارهاشون رو ثبت میکنه ، گویی که بخوان پیامی رو منتقل کنن . اما به کی ؟ به فَن هاشون ؟ آیا ما فن ها هم در این فلسفه نقشی داریم ؟

اوردوز -> تمامی قسمت های اولیه ، شروعش با همین دیده شدنه ، و در اواسط ام وی لوهان و دی او مسیر دوربین رو حتی به شکل خاصی تغییر میدن که خود همین عملکرد تحلیل بخصوص خودش رو داره .

تیزر های اکسودس -> همگی بوسیله ی شخصی تعقیب میشن و ازشون عکس گرفته میشه ، اما دوربین مشابه دی او و ام وی های پیشین در تیزر تاعو عه …

لاکی وان -> در آخر ام وی پرستار ها از طریق مانیتور تصویری ، که شباهت عجیبی به بازی “بریو لابیرنت” داره ، اعضا رو تحت نظر دارن . لاکی وان همون لابیرنت اوردوز ه که بوسیله ی وهم به شکل مرکز درمانی دراومده و این یعنی همونطور که در لاکی وان تحت نظرن در اوردوز هم به همون شکل تحت نظرن . یک قسمت مهم هم که در تحلیل قبلی بهش اشاره کردم قسمت چن بود که جلوی تصویر مانیتوری خودش می ایسته درحالی که پاساژ حسیش کاملا متفاوته و در ویدیو ی پشتی که ازش پخش میشه انگار ازش اعتراف گرفته شده .

لاتو -> که به وضوح فیلمبرداری دی او رو میبینیم ، مهم اینجاست که از بکهیون داخل قفس و مردم اطرافش فیلم میگیره .

پس دو دسته فیلم موجوده ، فیلم هایی که خود اعضای اکسو ثبت کردن و فیلم هایی که گروه ضد ازشون ثبت کرده . چه نیاز به دو نوع فیلم متفاوت ه ؟ البته پاسخ این سوال برداشت هاست ، وقتی همه چیز به پایان خودش نزدیک بشه مخاطبان یا همون اکسو ال ها باید بتونن قضاوت کنن ، آیا اکسو قابل اعتماده یا حرفهای گروه ضد باید باور بشه . باید صبر کرد و دید قضاوت با ماست .


 

خیلی ممنونم بخاطر ارزش و وقتی که برای این متن قائل شدین.

قصد دارم در مورد  موضوعی که از تحلیل قبلی بعضی دوستان مطرح کردن چند کلمه ای باهاتون صحبت کنم چون ممکنه سوال خیلی ها باشه

موضوع برمیگرده به مفاهیم و داستان هایی که در کارهای اکسو نهفته. بعضی دوستان ازم میپرسیدن اکسو چه هدفی از این کار میتونه داشته باشه. یا مثلا وقتی بیشتر طرفدارها نوجوان هستن چرا باید به داستانی سنگین مثل فاوست اشاره میشد. یا اینکه چرا تو مصاحبه ها اعضا اصلا به این موضوعات اشاره نمیکنن

خب باید بگم در صنعت فیلمسازی کارهای خوب از دو لایه تشکیل میشن

۱٫  تکست (متن)

۲٫ ساب تکست (زیر متن)

مثالی که دکتر الستی در یکی از مقاله هاشون بهش اشاره کردن به شرح زیر هست  :

“در فیلم اسپارتاکوس ، کوشش برای آزادسازی برده ها تکست ؛ و مبارزین ضدنازی که بصورت برده های مبارز برای آزادی دیده میشوند و رم که مانند نازی ها عمل میکنند سابتکست این فیلم به شمار میرود. البته تماشگران عادی هرگز به سابتکست دست نمیابند که یکی از هدف های تحلیل رسیدن به همین هست .”

بنابراین در مانستر درگیری و شورش اعضا ، دستگیری و در نهایت نجات اون ها توسط بکهیون : تکست

افسانه فاوست و شام آخر سابتکست به شمار میرن

و یا در لاتو … قمار و درگیری دوباره با نیروهای ضد و تلاش برای آزاد سازی دختر : تکست

انقلاب فرانسه و سلطه ی ثروتمندان بر قشر ضعیف جامعه : سابتکست

59 فکر می‌کنند “تحلیل موزیک ویدیو Lotto از گروه اکسو

  1. به طرز عجیبی دارم به کارای کمپانی اس ام شک میکنم.
    خوب ما توی بی تی اس مخ فلسفه داشتیم که اونم رپمان بود که اعضا هم نقشی هم در این کارها داشتند.
    (مثلا نام فیلم ترسناکی که توی اسپرینگ دی گنجانده شده بود و اشارات دیگر بخش های ام وی به این فیلم
    که بعدا متوجه شدن یکی از اون فیلمای شبانه ای که وی می بینه هست)
    اما اینجا هیچکدوم از اعضا نه علاقه ای به فلسفه دارند نه سررشته ای!!
    حتی خود کای در مصاحبه ای دلیل انجام حرکات قسمتی از رقص مانستر جلوی پرستاد رو نمیدونست!!
    درحالیکه بقیه سعی در مهار کردن پرستارا با قدرت خودشون داشتند!!
    حتی بکهیون در همون مصاحبه فقط در حد نگاه سطحی اکسوالا معنی ام وی مانستر و لاکی وان رو میدونست.
    (البته شاید این بخاطر یخورده مخفی کاری و تظاهر به ندانستن باشه که باز هم جای سواله)

    باور کنید قصد من زیر سوال بردن چیزی نیست.دراقع تحیلای روشن و حرفه ای شما و ذهن و درک بالای شما در این زمینه،منو به این وا داشت که این علامت سوالاتی که مدتهاست ذهنمو مشغول کرده رو بیان کنم(که هنوز هم هست).
    (که با این حجم از سوالات میدونم زیادی از شاخه ای به شاخه ی دیگه پریدم:D)
    بازم از تحلیلای خوب و نکته به نکتتون که من رو سر گیف های دنس بسیار شگفت زده بخاطر نکاه تیزبینتون کرده،ممنونم.
    منتظر جواب شما هستم^^

  2. کارت واقعا عالی بود مرسی❤️
    ولی یه سوال اکسو از اول دبیوت تاحالا ام ویاش پر معنا و فلسفی بوده یا فقط از مانستر و لاکی وان تاحالا؟
    سناریستشون کره ایه؟ اعضای گروه فقط اجرا کنندن یا توی سناریو هم فعالن؟
    ببخشید سوال دیگه پیش میاد

    • خیلی ازتون سپاسگزارم ^^
      بله اکسو از قبل دبیو براش برنامه ریزی شده بوده، همه ی اعضا از طرح با خبر هستن ولی نه به اندازه ی طراح فلسفه.
      به احتمال قوی سناریست ها دو نفر هستن ، یکی آلمانی و یکی کره ای؛ مطمئن نیستم البته ^^

  3. قافل گیر کننده و جذاب بود به یک چیزایی در این باره رسیده بودم و خوشبختانه نقده شما تونست کمکم کنه نظریه ها و نقد خودم رو کامل کنم خیلی خوب بود

  4. واقعا بهتون تبریک میگم بابت این درک والایی که تو دیدارتون به حقایق پیدا کردین ….فوووووق العاده بود خسته نباشید ۴۵دقیقه طول کشید خوندنش ولی یه لحظه هم احساس خستگی نکردم ازبس که محشر و قلم فوق العاده ای داشت .بازم ممنونم امیدوارم برا البوم جدید اکسو هم اینکارو بکنین 🙂

    • از زمانی که گذاشتید و متن من رو خواندید بسیار سپاسگزارم و ممنونم از نظر ارزشمند و زیباتون . بدین پس بیش از پیش کوشش خواهم کرد.
      حتما تحلیل آلبوم جدید رو خواهم گذاشت.

  5. سلام.راستش تحلیل جالبی بود..فقط ماهیت اصلی اون دختری که داشت فرار میکرد کاملا برام مشخص نشد..چیزیم که توجهم رو جلب کرد لباس تمام سفید دختر بود که بی شباهت به لباس اون افرادی که دوروبر پسرا بودن نیست…یجورایی انگار جزو همونا بوده.یچیز دیگه اینکه اونجایی که درمورد ماسک های نقره ای و نصفه گفتی منو یاد اکسوالا انداخت..میدونی که پسرا جمعیت اکسوالا رو به اقیانوس نقره ای تشبیه میکنن..پس اکسوالا میتونن ستاره های نقره ای باشن..گفتی ماسکشون شبیه ستاره س یاد این مساله افتادم.

    • سلام. از زمانی که گذاشتید و متن من رو خواندید بسیار سپاسگزارم و ممنونم از نظر ارزشمند و زیباتون . بدین پس بیش از پیش کوشش خواهم کرد.
      درمورد دختر باید بگم صرفا نمیشه هویت انسانی برای کاراکتر های فرعی درنظر گرفت، مثل دختر ها در ویدیوی ولف یا فور لایف. کاراکتر های فرعی جهت کمک به روند داشتان حضور دارن. بله موافقم لباس دختر شبیه به باقی افراد بود؛ احتمالا برای استفاده از رنگ نقره ای و ستاره هم دلیل های محکمی وجود داره.

  6. سلام خیلیییییی خیلییی وری وری چومایل‌ چخ و به زبون های دیگه ی دنیا بابت تحیلای فوقالعادتون ممنونم
    خواهش میکنم لطفا تو رو جون دوازده تن اکسو ام وی جدید( the war) رو هم تحلیل کنید خیلی سخت و پیچیده و جذابه البته من معتقدم هیچ کاری برای شما نشدنی نیست
    باز هم ممنون بابت کمک هایی که تا الان کردید

  7. سلام.
    واقعا خسته نباشید.عالی بود…همه چیز کاملا توضیح داده شده.
    من ک خیلییییییییییییی لذت بردم.
    تازه اکسوال شدم و این تحلیلها یکم برام سنگینه ولی بازم خیلی جالبه و هیجان انگیز ان.
    اکسو واقعا کارش عالیه…

    بازم ممنون ک وقت گذاشتین و این متن بلند و دوست داشتنی رو نوشتین…با تشکر

    • از نظر ارزشمند شما دوست ارجمند سپاسگزارم و متشکرم از زمانی که قرار دادید و تحلیل بنده رو مطالعه کردید. در آینده بیش از پیش تلاش خواهم کرد ^^

  8. خسته نباشید واقعا کاملا از دقتی ک توی تحلیل ها بکار بردین معلوم میشه ک بسیار بابتشون وقت گذاشتین میخواستم فقط اینو بدونم ک از گروه های دخترانه هم تحلیل خواهید گذاشت؟؟

    • از نظر ارزشمند شما دوست ارجمند سپاسگزارم و متشکرم از زمانی که قرار دادید و تحلیل بنده رو مطالعه کردید. در آینده بیش از پیش تلاش خواهم کرد ^^
      بله از گروه های دختر هم تحلیل در راهه. مثلا ردولوت، اف ایکس، بلک پینک

  9. من هنوز تحلیلو کامل تموم نکردم گفتم وسط تحلیل خوندن بیام بگم تا یادم نرفته شایدم قسمتای بعدی بهش اشاره کردید و من هنوز نخوندم ….شما گفتید اون شخصی که تو ماشین با کای بود کی بود؟؟؟؟ دی او؟؟؟یا منظورتون از دی او عکس پایینی با نقاب سیاه بود؟؟؟روی عکس زوم کردم هم گوشاش هم چشماش شبیه مال بکهیون بود من الان ذهنم درگیر این شده اون کیه یکی از اعضای اکسو یا یه شخصی خارج از اینا؟؟؟؟ از تحلیلاتونم ممنون اکثر تحلیلایی که من خوندم هدف خاصی توش دنبال نمیشد و فقط یه سری چیزای خیلی مشخص رو توضیح داده بودن اما شما همه چیز رو مو به مو توضیح دادید واقعا ممنون

    • از نظر ارزشمند شما دوست ارجمند سپاسگزارم و متشکرم از زمانی که قرار دادید و تحلیل بنده رو مطالعه کردید. در آینده بیش از پیش تلاش خواهم کرد ^^
      درمورد سوالتون باید بگم نمیشه گفت اون شخص به صورت حتم یکی از اعضای اکسو هست شاید از جبهه ی مقابل باشه یعنی دوازده عضو دیگه. 🙂

    • از نظر ارزشمند شما دوست ارجمند سپاسگزارم و متشکرم از زمانی که قرار دادید و تحلیل بنده رو مطالعه کردید. در آینده بیش از پیش تلاش خواهم کرد ^^

  10. من واقعا نمیدونم چجوری ازت تشکر کنم تتانیا جان♡
    با وجود تحلیلات بهتر میتونم بفهمم~
    میدونم که خیلی روشون زحمت میکشی و نظر دادن من فقط جواب یه گوشه از زحماتته عزیزم
    فایتینگ♡^^

  11. سلام تتانیا
    مرسی که انقدر همایت میکنین اکسو رو و باعث میشین که ما دید بازتری داشته باشیم واقعا ممنون
    تحلیلاتون واقعا عالیه و قشنگ معلومه که براشون زحمت زیادی کشیدین من خیلی قبول دارمشون و واقعا تا قبل از این که اونا رو بخونم حتی تصور نمیکردم که همچین چیزی پشت ام وی ها باشه!
    تا الان چند تا موزیک ویدیو از اکسو رو تحلیل کردین؟
    میخام همه رو بخونم

  12. وااای خدا من که ترکیدم.اصن دارم میمرم.هنوزم نمیفهمم چی به چیه .دارم گیج میشم.ولی چیزی که اعصابم رو خورد کرده اینه که یه سرئ نشونه هایی دادن از دوازده تایی شدنشون.مثلا تو یه سایت مسلبقه ای بود فک کنم مشهورم بود اسم دوازده تاشون بود حتی تو سایت اسم ام.

  13. عااااالی عاااالی عااااااالییییییی.. واقعا خسته نباشی تتانیا جان.. خسته نبااااشی خسته نبااااشی.. دست و پنجه ت درد نکنه الهی..
    میگم که.. چیزه.. میشه یکم دست بجنبونی واسه تحلیل کلی؟.. واقعا در پوست خود نمیگنجم یه موقع سکته میکنم هاااا انقدر منتظر میمونم:,(

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *